سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماه و برکه
 
ثامن تم
نویسندگان
لینک دوستان
Image Hosted by Free Photo Hosting at IranXM
طراح قالب
ثامن تـــم

سال دهم هجرت که مسلمانان همراه پیامبر اکرم(ص) مراسم حج را به پایان رساندند و آن 
سال، بعدا «حجة الوداع‏» نام گرفت، پیامبر اکرم(ص) عازم مدینه گردید.

غدیر

فرمان حرکت صادر شد. هنگامى که کاروان به سرزمین «رابغ‏» در سه میلى جحفه که میقات 
حجاج است، رسید امین وحى در مکانى به نام «غدیرخم‏» فرود آمد. آیه:«یا ایها الرسول بلغ ما 
انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس‏».نازل شد که اى 
پیامبر، آنچه از طرف خدا فرستاده شده، به مردم ابلاغ کن. اگر این کار را نکنى، رسالت‏خود 
را تکمیل نکرده‏اى و خداوند تو را از گزند مردم حفظ خواهد کرد. سوره مائده، آیه دستور 
توقف در آن مکان صادر شد. همه مردم ایستادند. وقت ظهر هوا، بشدت گرم بود. پیامبر 
اکرم(ص) نماز ظهر را با جماعت‏خواند سپس در حالى که مردم دور او را گرفته بودند، بر 
روى نقطه بلندى که از جهاز شتران برپا شد، قرار گرفت و با صداى رسا خطبه خواند و 
سپس فرمود:

ادامه مطلب...

جمعه 92/7/12 .:. 12:46 صبح .:. احمد نظرات ()
چرا غدیر فراموش شد؟

امامت و ولایت از مباحث مهم قرآنی و اعتقادی اسلام است که سوگمندانه مانند برخی موضوعات دیگر قرآنی، دست‌خوش بدفهمی و کژاندیشی شده است.

اصل واقعه غدیر و حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» مورد اتفاق و قبول همه عالمان اسلامی چه شیعی و چه سنّی است، ولی در تفسیر و برداشت از آن، آراء و دیدگاه‌های مختلفی ابراز شده است.

پیامبر (ص) در موارد متعدد با عبارت‌های گوناگون از جمله در هجدهم ذی‌الحجه سال ده هجری به هنگام بازگشت از حجه‌الوداع در منطقه غدیر خم آشکارا امام علی (ع) را جانشین بلافصل خود معرفی کرد ولی بیشتر اهل سنت بر این باورند که نصب جانشین پیامبر (ص) بر عهده خداوند نیست و پیامبر (ص) نیز در این مسئله دخالت نکرده بلکه آن را به امت اسلامی واگذار کرده است.

عده‌ای از اهل سنت بر این باورند که پیامبر (ص) در غدیر چیزی برای جانشینی خود نگفته است (تفسیر المنار)، برخی بر این باورند که غدیر حقیقت دارد، پیامبر (ص) نیز سخنانی درباره علی ابن ابی طالب (ع) گفته است ولی بر نظریه شیعه دلالت نمی‌کند (البدایه و النهایه).

بعضی نیز بر این باورند که نمی‌توان پذیرفت که پیامبر (ص) چیزی درباره علی (ع) گفته باشد ولی صحابه پیامبر (ص) نسبت به آن بی تفاوت باشند.

گذشته از اهل سنت که نمی‌توانند بپذیرند که صحابه چگونه به دستور رسول خدا (ص) عمل نکردند، در بین شیعه نیز گاهی این سؤال مطرح می‌شود که مخالفان امیرالمؤمنین علی (ع) چگونه و با استفاده از چه روش‌هایی توانستند این حادثه مهم را به فراموشی بسپارند؟

این نوشتار با بهره‌گیری از منابع متعدد تاریخی و حدیثی درصدد است علل فراموشی این حادثه تأثیرگذار در تاریخ اسلام به ویژه در ایام رحلت رسول خدا را واکاوی و تحلیل کند. گویا بررسی آن علل، بدون شناخت درستی از وضعیت جامعه اسلامی در آستانه? رحلت پیامبر اعظم (ص) و نقشه و توطئه‌ها منافقان مدینه و مشرکان تازه مسلمان مکه و یهودیان کینه‌توز امکان پذیر نیست.

کتاب «غدیر و علل فراموشی آن» در چهار فصل زیر نگاشته شده است:

فصل اول- شرایط جامعه نبوی در آستانه ارتحال رسول خدا (ص).

فصل دوم- راه‌های تداوم نهضت رسول خدا (ص).

فصل سوم- دلالت غدیر بر امامت.

فصل چهارم- شیوه‌های فراموشاندن غدیر.

در پایان نیز کتاب‌نامه آمده است.

دکتر سید محمد مرتضوی «غدیر و علل فراموشی آن» را در قطع رقعی و 276 صفحه نگاشته است.

این کتاب که در سال 1391 در مشهد توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است با شماره ثبت 481204 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود می‌باشد.

منبع :سایت کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی 


پنج شنبه 92/7/11 .:. 1:4 صبح .:. احمد نظرات ()

       عصر امام صادق ـ علیه السّلام ـ و ابوحنیفه (رئیس مذهب حنفی) بود، ابوحنیفه در مسجد کوفه برای شاگردانش تدریس می‌کرد. یکی از شاگردان هوشمند امام صادق ـ علیه السّلام ـ به نام «فضّال بن حسن» با یکی از دوستانش گردش می‌کردند تا به آن مسجد رسیدند، دیدند جمعی در اطراف ابوحنیفه حلقه زده‌اند، و او برای آن‌ها درس می‌گوید. فضّال به دوست خود گفت: «من از این‌جا نمی‌روم مگر این‌که ابوحنیفه را وادار کنم تا مذهب تشّیع را بپذیرد.»، آن‌گاه به طرف مجلس ابوحنیفه رفتند و در کنار شاگردان ابوحنیفه نشستند، در این هنگام فضّال مناظره و سؤالات خود را به ترتیب ذیل شروع کرد:

علی (ع)

فضّال : ای پیشوا! من برادری دارم که از من سالمندتر است، ولی پیرو مذهب شیعه است، من هرچه برای او دلیل بر افضلیّت ابوبکر می‌آورم، تا او را به مذهب خودم (تسنّن) جذب کنم دلائل مرا رد می‌کند، اکنون از شما استمداد می‌کنم، بفرمائید دلیل برتری ابوبکر و عمر بر علی ـ علیه السّلام ـ چیست، تا آن را به برادرم بگویم و او را قانع کنم.

ادامه مطلب...

سه شنبه 92/7/9 .:. 12:14 صبح .:. احمد نظرات ()

بیللا 

به لطف خداوند متعال و یاری و مدد صاحب غدیر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، و با توکل بر حضرت احدیت و توسل بر حضرات معصومین علی الخصوص اولین مدافع غدیر حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، بر آن شدیم تا حرکتی را در راستای ترویج هرچه بیشتر عید بزرگ غدیر خم ایجاد نماییم، و در حد توان خود بکوشیم تا پیام غدیر را به گوش جهانیان برسانیم، و خود را در جریان دریای بی کران این عید بزرگ که از روز 18 ذی الحجه سال دهم هجرت آغاز شده و در تمام اعصار جاریست و تا ابد ادامه خواهد داشت بیندازیم به امید اینکه در روزی که کنار حوض کوثر بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد می شویم شرمنده نباشیم و از دستان ساقی کوثر از آن شراب بهشتی بنوشیم، نه اینکه در زمره کسانی باشیم که با امر رسول الله و به دست امیرالمؤمنین از کنار این حوض رانده شویم.

آیین نامه اولین دوره مسابقه وبلاگ نویسی «ابلاغ غدیر»

  • شرکت در این مسابقه محدودیت سنی نداشته و سراسری می باشد.
  • وبلاگ های شرکت کننده در مسابقه می بایست از تاریخ اعلام شده ایجاد شده باشند و یا اینکه در مدت زمان بین یازدهم ذی القعدة الحرام 1434 هـ.ق. تا دوازدهم ذی الحجة الحرام 1434 هـ.ق. بروز شده باشند. 
  • ادامه مطلب...
دوشنبه 92/7/8 .:. 11:59 صبح .:. احمد نظرات ()
.:.  کدنویسی : وبلاگ اسکین  .:.  گرافیک : ثامن تم  .:.
درباره وبلاگ

وِلایَةُعَلِیِّ بْنِ أبی طالبٍ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی. شُکرت خدایا... اگر شیعه واقعی نیستم، مُحب اهل بیت هستم. و مرا با قلبی سرشار از این محبت بمیران. آمین یا رب العالمین.
امکانات وب
آمار وبلاگ
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبلاگ متعلق به مدیر آن می باشد.